Undervisningsforløb
Vi kan nok ret hurtigt blive enige om, at det er vigtigt at arbejde med elevernes bevidsthed omkring deres digitale liv, – og her mere specifikt deres dataforståelse. Men hvordan arbejder vi med denne komplekse og komplicerede dagsorden, hvor eleverne er aktive og selv er med til at formulere muligheder og udfordringer.
Konsulenter fra Center for Undervisningsmidler har udviklet tre forløb, som vi håber I har lyst til at afprøve og hacke.
Datafisk
Et spil der sætter sprog på de mange abstrakte begreber, der ligger i dataforståelse. Gennem to spillerunder høster eleverne data hos hinanden for der efter at opbygge et socialt medie betalt med brugernes data. Spillet kan spilles fra 5. klasse og opefter.
Hvad er data
Et undervisningsforløb opdelt i 4 kapitler, der kredser om en grundlæggende forståelse af, hvad data egentlig er. Det første kapitel danner udgangspunktet for arbejdet, og de 3 næste kapitler skal ses som mulige veje at arbejde videre med herefter.
Smarthouse
Et undervisningforløb som sætter fokus på nogle af de dataetiske problematikker, der er i nogle af de teknologier som flere af os installerer i vores hjem. I et scenariedidaktisk forløb skal eleverne bl.a. analysere forskellige “smart-house”- teknologier, designe deres eget smarte hus og reflektere over nogle af de dilemmaer, der opstår når man “inviterer teknologierne med indenfor”