Om projektet

Baggrund

Når vi i dag benytter sociale medier, hjemmesider og apps, afgiver vi alle data i større eller mindre grad. Det giver os mange muligheder, men det giver også adgang til vores privatliv og øger risikoen for udnyttelse til kommercielle eller kriminelle formål. Derfor skal vi være meget bevidste om, hvordan vores data bruges og udnyttes.

Hvad er dataforståelse og dataetik?

Dataforståelse og dataetik handler om de måder, vi håndterer den voksende mængde data, vores samfund bygger på. Data trækker flere og flere tråde gennem vores hverdag, og det fordrer refleksion om, hvordan data indsamles, bruges og lagres. Samtidig kan privatliv og datakontrol også for mange børn – og voksne – virke fjern og ligegyldig. De har langt hen ad vejen accepteret, at prisen for at bruge internettet er, at man skal afgive private oplysninger. Derfor kommer digital myndiggørelse og dataetik fremover også til at handle om, hvordan man bedst muligt beskytter og kontrollerer sine data.

Børn skal lære at forstå, hvad data er, og – når det gælder persondata – hvordan data kan bruges på godt og på ondt, til fordel og bagdel for dem selv og samfundet. Og hvordan de kan sikre sig, at persondata forbliver så privat som muligt og på et sikkert sted.

De skal lære at være offentlige mennesker og se såvel de positive som negative sider af onlinelivet – herunder at kunne fremstille realistiske og afmålte kommunikationer om sig selv til relevante målgrupper og vurdere bagvedliggende agendaer og adfærdsstyrende mekanismer i online-tjenester.

Hvad bidrager projektet med?

Projektet skal bidrage til at lærere og pædagoger landet over bliver klogere på, hvordan man kan undervise børn i dataforståelse, dataetik og digitalt selvforsvar.

Til dette formål har vi udviklet en 3-timers workshop for lærere/pædagoger i grundskolen med tilhørende læringsressourcer, der efterfølgende kan bringes i spil i arbejdet med elever fra 5. til 10. klasse. Alle læringsressourcer og materialer fra workshoppen vil være at finde på hjemmesiden under læringsressourcer.

Projektet er udviklet i et samarbejde mellem LB Forsikring, Center for Undervisningsmidler og Pernille Tranberg.

Scroll to top